Wystawy towarzyszące premierze „Po Burzy Szekspira”

Zapraszamy na wernisaż dwóch wystaw towarzyszących premierze „Po Burzy Szekspira”.  8 kwietnia o godz. 18.30 odsłonimy na Podwórku dwie nowe ekspozycje. W Galerii Jednego Obrazu oglądać będziemy obraz Dariusza Jędrasiewicza „Zygmunt N”.  Pod szklanym sufitem Podwórka zawisną prace Sylwestra Stabryły – cykl „Przed burzą”. Obie wystawy będzie można oglądać do 11 maja.


 

GALERIA JEDNEGO OBRAZU
DARIUSZ JĘDRASIEWICZ: „Zygmunt N”

zygmuntn_jedrasiewicz

 „Zygmunt N”, akryl i olej na płótnie, 200 x 300 cm

Dariusz Jędrasiewicz ukończył Państwowe Ognisko Plastyczne w Radomiu, Liceum o profilu plastycznym w Studium Nauczycielskim w Radomiu oraz Policealne Studium Reklamy w Radomiu. Studia wyższe – Katedra Sztuki Politechniki Radomskiej. Dyplom w 2001 roku w pracowni malarstwa prof. Andrzeja Gieragi, aneks z grafiki projektowej w pracowni prof. Jarosława Zduniewskiego. Autor kilku wystaw indywidualnych, brał udział w licznych wystawach zbiorowych.

Prace Dariusza Jędrasiewicza nie należą do lekkich w sensie formalnym ani poprzez dobór palety barw czy przekaz emocjonalny. Nie są to łagodne widoki, kolorowe rajskie krajobrazy, wesołe portrety. Artysta zabiera nas w wędrówkę po zakamarkach ludzkiej duszy, być może, a raczej na pewno nie złej, tylko umęczonej, udręczonej, rozdartej, wydaje się – przegrywającej…

Jędrasiewicz porusza się najczęściej w przestrzeniach surrealizmu, jednak ten styl nie determinuje całej jego twórczości. Artysta nie pozwala się zaszufladkować jako twórca jednej słusznej formuły malarskiej, jednego wypracowanego stylu.

Jędrasiewicz eksperymentuje z surrealizmem, podchodzi, dotyka, aby po chwili odejść. Oprócz prac figuratywnych pojawiają się abstrakcje surrealistyczne, metafory. Dariusz Jędrasiewicz zwraca baczną uwagę na szczegół, poświęcając każdemu centymetrowi obrazu pełnię uwagi.
Artysta w udzielanych wywiadach nie narzuca, nie komentuje swoich prac, pozostawiając interpretację dzieła widzowi.

Mateusz Beźnic, kurator wystaw


SYLWESTER STABRYŁA: „Przed burzą”

w_czepku_STABRYLA-1

„W czepku urodzona”, olej na płótnie, 180x120cm

Sylwester Stabryła to absolwent Katedry Sztuki Politechniki Radomskiej, 2002. Dyplom z malarstwa – prof. Andrzej Gieraga, aneks z grafiki – prof. Krzysztof Wyzner.
Zajmuje się malarstwem, grafiką i rysunkiem, brał udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych, wielokrotnie nagradzany.

Na Podwórku Capitolu eksponowane są następujące prace:
1. „Bezstronność”, olej na płótnie, 180x120cm, 2016
2. „Fikcja”, olej na płótnie, 180x120cm, 2016
3. „Niejasności” , olej na płótnie, 180x120cm, 2016
4. „Izolacja” , olej na płótnie, 180x120cm, 2016
5. „Pryzmat” , olej na płótnie, 180x120cm, 2016
6. „Unikat”, olej na płótnie, 180x120cm, 2016
7. „Naprężenie” , olej na płótnie, 180x120cm, 2016
8. „Spięcie” , olej na płótnie, 180x120cm, 2016
9. „Opór” , olej na płótnie, 180x120cm, 2016
10. „W czepku urodzona”, olej na płótnie, 180x120cm, 2016 (na zdjęciu)

Na obrazach Sylwestra Stabryły podpatrujemy osoby, zastygłe na chwilę w określonej symbolicznej pozie. Kluczowym artefaktem malarstwa Stabryły jest człowiek, kobieta. Artysta podkreśla to również poprzez kompozycję obrazu.

Cykl przedstawia bohaterki, antybohaterki, które szukają swojej tożsamości, wyrywają się z zapisanych ról, przybierają barwy ochronne, pokazują swoją odmienność i drugie oblicze. Odkrywają drugie Ja. Bohaterki otwierają się i sięgają do wnętrza, pokazują skrywaną prawdę o sobie. Przybierane pozy sugerują czego pragną, co akcentują i chcą zakomunikować. Wydaje się, że najważniejszym jest tu kamuflaż, pod tym słowem kryje się klucz do całego cyklu. Stwarzanie pozorów, gra pozorów, ukrywanie prawdy, tuszowanie, maskowanie, powoduje u przedstawionych postaci wykształcenie drugiej osobowości, drugiej natury.

Stabryła poprzez symbolikę gestów, przedmiotów, póz, kolorystykę pokazuje człowieka chcącego uciec w życie „bez konturów”, trochę wyblakłe, zanikające, ale czyste i świeże.

Mateusz Beźnic, kurator wystaw